Styret i 2017 består av:


Agneta Drake (Sektor A)
Maria Aanes (Sektor D)
 (Sektor B)

Du kan kontakte styret på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

 

Det har vært diskusjon rundt parkering i gater og på gjesteparkeringen. Styret avventer med å legge ut informasjon rundt parkering inntil det er avholdt ekstraordinær årsmøte for å diskutere saken og for å komme frem til en løsning flertallet kan leve med.

Inntil videre ber vi om at det utvises skjønn og at man tar hensyn til at det skal være ledige parkeringsplasser til gjester. Det oppfordres til å benytte garasjeplass før man parkerer biler på fellesområde.

Vedtekter for Blåklokkevegen Huseierlag SA

Revidert ved årsmøte den 18.april 2016.

 

§1 Sammenslutningsform, foretaksnavn og forretningskontor m.v.

Huseierlaget er et samvirkeforetak med foretaksnavnet Blåklokkevegen Huseierlag SA. Foretaket har forretningskontor i Lillehammer kommune.

§2 Formål

Samvirkeforetakets formål er å ivareta medlemmenes felles interesser i forbindelse med de hus medlemmene har ervervet på parseller av øvre del av Vårsetergrenda, felt B av gnr. 67 bnr. 24 i Lillehammer.

§3 Andelsinnskudd

Alle huseierne på lagets område har plikt til å være medlemmer av samvirkeforetaket. Huset og medlemskapet i samvirket kan ikke skilles. Hvert medlem skal gjøre et andelsinnskudd på kr 500,-. Andelen gir ikke utbytte.

§4 Medlemskap

Medlemmene skal ikke betale medlemskontingent, men hvert medlem har uoppsigelig plikt til å gjøre de innbetalinger til laget som følger av dets vedtekter og beslutninger, således innbetalinger til dekning av utgifter til drift, reparasjon og vedlikehold m.m. av lagets eiendeler og i det hele til lagets virksomhet.

Huseierlaget kan ikke pålegge et medlem å innbetale mer enn kr 9.000,- i løpet av et år, med mindre dette benyttes til å betale påløpte utgifter som ikke kan dekkes av tidligere innbetalte midler.

Foretaket kan bruke elektronisk kommunikasjon når det skal gi meldinger, varsel, informasjon, dokument og lignende etter samvirkeloven til medlemmene såfremt medlemmet uttrykkelig har godtatt det og ikke noe annet følger av lov om samvirkeforetak.

Når et medlem skal gi meldinger eller lignende etter lov om samvirkeforetak, kan medlemmet gjøre dette ved hjelp av elektronisk kommunikasjon til den e-postadressen eller på den måten styret har fastsatt til dette formålet.

§5 Årsoverskuddet

Årsmøtet fatter beslutning om bruk av årsoverskuddet etter forslag fra styret. Årsmøtet kan ikke vedta et høyere beløp enn det styret foreslår eller godtar, men årsmøtet kan selv avgjøre hvordan årsoverskuddet skal benyttes innenfor de rammene som fremgår i avsnittet nedenfor.

  1. Avsette til fremtidig vedlikehold eller påkostning av fellesgarasjer
  2. Avsette til fremtidig vedlikehold eller påkostning av veier
  3. Avsette til fremtidig vedlikehold eller påkostning av øvrige fellesområder
  4. Overføring til annen egenkapital

§6 Styret

Styret velges av årsmøtet og består av 4 medlemmer, en fra hver sektor. Det kan kun bestå av andelshavere eller en myndig person fra deres husstand. Styret konstituerer seg selv. Funksjonstiden for styret er 2 år, således at det hvert år er valg på halve styret.

Dersom et styremedlem trekker seg eller ikke tar gjenvalg, og det ikke lar seg gjøre å velge et nytt medlem, kan styret i en periode bestå av 2 eller 3 medlemmer.

Samvirkeforetaket skal ikke ha daglig leder.

§7 Styrets oppgaver

Styret skal lede virksomheten i samsvar med lov, vedtekter og årsmøtets vedtak. Styret kan ta alle avgjørelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.

Styreleder skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem kan kreve at styret sammenkalles for å ta opp bestemte saker.

Styret er beslutningsdyktig når 2 medlemmer er til stede. Over styrets forhandlinger føres protokoll. Styret kan ansette forretningsfører og sørger for forsvarlig regnskapsførsel. Årsmøtet velger en myndig person eller et firma, til å revidere regnskapet. Ved stemmelikhet har styreleder dobbeltstemme.

Styret utarbeider ordensregler. Ordensreglene må godkjennes av årsmøtet. 

§8  Årsmøte

Årsmøtet er foretakets øverste organ.

Ordinært årsmøte skal avholdes innen utgangen av april måned hvert år.

Styret skal kalle inn til ekstraordinært årsmøte når styret finner det nødvendig, eller når revisor eller minst ti prosent av medlemmene krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.

Årsmøtet ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder.

§9 Innkalling til årsmøte

Styret skal varsle huseierne om tid og sted for møtet med minst 35 dager skriftlig varsel før Årsmøtet finner sted. Varselet skal også inneholde påminnelse til huseierne om fristen for å sende inn saker til Årsmøtet.

Innkallingen sendes elektronisk eller pr brev.  

Saker som ønskes behandlet på Årsmøtet skal sendes skriftlig til styret seneste 21 dager før møtet.

Styret innkaller huseierne med minst syv dagers skriftlig varsel før Årsmøtet avholdes. Innkallingen skal angi tid og sted for møtet, dagsorden og hvilke saker som skal behandles.

Med innkallingen skal også følge styrets årsberetning med revidert regnskap og budsjettforslag.

§10 Saker som skal behandles på årsmøtet

Valg av referent og to personer til å underskrive protokollen.

Utarbeidelse av liste over møtende medlemmer på møtet, antall stemmeberettigede og hvor mange stemmer disse har.

Årsmøtet behandler:

  1. Årsberetning
  2. Regnskap
  3. Budsjett
  4. Fastsettelse av styregodtgjørelse
  5. Valg av revisor
  6. Eventuelle andre i innkallelsen nevnte saker
  7. Valg av styre

§11 Stemmeregler for årsmøtet

Hvert medlem har èn stemme på årsmøtet, med mindre noe annet her er bestemt. Hvert medlem kan møte ved fullmektig på årsmøtet, men ingen kan være fullmektig for mer enn fire medlemmer. Fullmektigen må legge frem skriftlig og datert fullmakt.

En beslutning av årsmøtet krever at flertallet av de som deltar i behandlingen av en sak, har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.

Det stilles ingen krav til hvor mange av de stemmeberettigede som må være tilstede for at årsmøtet skal være beslutningsdyktig.

§12 Investeringsfordeling

Tiltak med kostnadsramme over 30.000 som kun eller i det vesentlige gjelder enten sektor A eller de øvrige sektorene belastes beboerne der tiltaket utføres. Det foretas ikke skille mellom sektorene B, C og D.

Beslutning om tiltak av denne typen skal treffes av årsmøtet. Ved avstemming deltar kun de husstander som berøres og skal belastes for tiltaket. Likevel slik at alle beboerne kan delta ved avstemming der huseierlaget, på vegne av de berørte beboerne må ta opp lån for å gjennomføre tiltak som har kostnadsramme over 100.000,-.

§13 Informasjonsplikt overfor kjøper

Ved salg av bolig/ leilighet skal kjøper informeres om kjøpers plikter som medlem av huseierlaget og dokumentet «Vedtekter for Blåklokkevegen Huseierlag SA» skal overleveres kjøper ved salg.

§14 Vedtektsendring

Vedtak om vedtektsendring krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer med mindre samvirkeloven stiller strengere krav.

§15 Oppløsning og avvikling

Oppløsning av foretaket besluttes av årsmøtet med 2/3 flertall av huseierlagets medlemmer.

Lagets medlemmer har rett til å få utbetalt sine andelsinnskudd dersom det er midler i foretaket etter at det har dekket sine forpliktelser.

Gjenværende midler utover dette skal gå til samvirkeformål eller allmennyttige formål.

§16 Forholdet til lov om samvirkeforetak (samvirkeloven)

Dersom ikke annet følger av vedtektene, gjelder lov om samvirkeforetak (samvirkeloven) av 14. desember 2007 nr. 114. 

Underkategorier

I denne kategorien legges informasjon om generalforsamlinger og referater fra gjennomførte møter.